Presentation av Bolero

1kommentarer

Bolero är hästen som fångat mitt hjärta, jag är så glad att det blev just han. Jag hade honom på prov en månad innan jag köpte honom nov -06, jag var då 16 år. Han är en brun valack, född 1996, 158 cm i mankhöjd, efter Wallenstein (Hannoveranare) och undan Bella Donna III (NF).

Det hela började med att vi skulle flytta till en gård, jag hade ju då Cleo inackorderad i ett litet stall en mil härifrån. Och hon kunde ju inte gå själv på gården, jag hade precis börjat Uddetorp med hästinriktning och var sugen på en stor häst. Jag ville ju såklart ha hem Cleo så fort som möjligt och kollade runt på hästnet efter en häst, Pigg hopphäst var rubriken. Jag mailade lite med ägaren och vi åkte och provred. Bolero var mager och omusklad men hade snälla ögon enligt min mamma.

Han blev inriden när han var 7 år och var nästan bara westernriden, löshoppad 120 cm. Innan ägaren (som skulle ha barn) bestämde sig för att sälja honom så hade han stått i ca 1 år. Men hennes vän red honom i alla fall en stund innan det var min tur. Hon red med halvlånga tyglar och satt väldigt stilla så jag red honom på samma sätt, han verkade trivas enligt ägaren. Dom andra provridningarna hade tydligen inte gått så bra, vilket jag förstår nu i efterhand :P

Jag åkte tillbaka en gång till och provade att rida honom lite ute på grusvägarna och då visade han sitt rätt jag. Galopp på tvären ner i dikena, hoppa och studsa, skrittade inte ett steg. Men jag brydde mig inte, jag ville bara ha hem en häst så jag kunde flytta Cleo. Så några dagar senare anlände Bolero och Cleo hem till gården.

Första sommaren på våran gård -07, smal och omusklad

De första två åren red jag honom knappt alls, det kunde ta 45 min innan jag ens kunde sitta upp. Jag gjorde nog alla misstag man kan göra med en häst, jag var ju inte van vid en så nervig häst. Han kunde inte stå uppbunden, gick knappt och leda för han bara drog ner huvudet och sprang. Han gick heller inte att lasta. När man red så var det full fart och tog jag i honom så blev han sur och stegra, slängde sig och höll på. Så om jag skulle rida fick jag ha med nån som red Cleo så att jag kunde styra in honom i rumpan på henne.

Så den resan vi har gjort från det till att han faktiskt har gått lätt hoppning 95 cm med placering och har startat några lokal 100 cm klasser, är ganska grym ändå och vi har gjort det tillsammans. Han är nu mera också otroligt lätt lastat och jag kan lasta honom själv. Oftast står han still i gången också och han är väldigt snäll, aldrig sur alltid öronen framåt och tycker allt är roligt, skulle aldrig få för sig att sparka eller bitas.

Sommaren -11 han har nog lagt på sig minst hundra kilo sen han kom


Men han är såklart fortfarande väldigt speciell och har nerverna på utsidan, men han är min soulmate. Och han är otroligt bortskämd för jag behandlar ju honom som en bäbis, vilket han alltid kommer vara i mina ögon även om han är 16 år till sommaren. För framtiden så hoppas jag att han håller sig skadefri och att vi kan fortsätta träna och tävla, i vår är målet att rida Gota Cupen 95 cm och senare under året få till en felfri runda i 100 cm.

 

 

Du är det vackraste jag vet <3

1 kommentarer

Emily - Ryttarduon!

10 Mar 2012 14:45

Ni känns verkligen som "peas and carrots" :) Jag minns tillochmed när du precis köpt honom, han har verkligen blivit kanonfin, jätteskillnad på häst :)

Kommentera

Publiceras ej