Hissar & Dissar

0kommentarer

Lite saker som jag kom och tänka på idag när jag kollade lite på klubben CR ..

DISSAR

* Ponnyryttare som har sporrarna så långt ner på hälen att dom nästan ramlar av, vad gör dem för nytta förutom att det ser väldigt slarvigt ut?

* Folk som hoppar högre klasser än hästen är redo för och förstör hästens självförtroende totalt.

* Dom som piskar hästen om den stannar när det är ryttaren som lagt hästen fel, ridit en dålig väg osv. Flera ryttare som fick tillsägelse att inte använda spöet så mkt.

HISSAR

* En mkt bra bana endast 4 hinder och 8 språng, långsida/snett igenom. Väldigt många felfria som det ska var på en CR, det ska vara basic, enkelt för både ryttare och häst!

* Ryttare (idag flest ridskoleryttare faktiskt) som rider i ett bra tempo, rider bra vägar och ger hästen en chans att klara hindret. Snyggaste rundan idag stog faktiskt en ridskolehäst och ryttare för, i alla fall i mina ögon ;)

* Folk som lägger tid på hästen efter hopprundan, alltså travar ner, skrittar av, varvar ner liksom. Inte bara ställer in hästen i transporten eller stallet och åker hem

Det är alltid kul att se bra ridning även om det är på den här nivån, man ser om ryttaren försöker rida bättre eller om man är nöjd med att rida dåligt och inte bryr sig. Jag är medveten om att jag och Bolero ser lite vilda ut bland hinder men jag jobbar hela tiden med det och jag vet om det och vill alltid förbättra. Man vill ju att det ska se så enkelt ut som möjligt och man vill använda så små hjälper som man bara kan. Det är värt att jobba för att bli bättre och lyssna på sin häst och kanske gå ner och hoppa en lägre klass och få allt att stämma där först ;) Puss och god natt

Kommentera

Publiceras ej