Betäcka?

0kommentarer

Har blivit himla sugen på att betäcka Cleo .. igen. Har funderat på att göra det i flera år men det har aldrig blivit så. När jag hämta henne innan sommaren från sin fodervärd så var det verkligen tänkt att hon skulle bli betäckt men då fick Bolero erlichias, så det fanns inte pengar till det. Hon har haft två föl innan jag köpte henne så det borde ju inte vara några problem i alla fall.

Dock blir hon ju 20 år till sommaren och så har hon ju kronisk bronkit, men har ju varit helt symptomfri i ca 6 år så jag tror inte det blir några problem heller. Det enda är väl att fölet kan ärva känslighet för damm, men nästan alla hästar är väl känsliga för dålig stallmiljö så jag tror inte det är något att hänga upp sig på heller.

Men så kommer den stora frågan, vilken hingst ska man välja? En stor häst så att fölet blir något jag kan träna och tävla i framtiden? Eller en ponnyhingst så fölet blir c/d ponny som jag kan rida in och ev. sälja? Jag har alltid velat betäcka henne med Power Boy RP 112 men han står endast för naturlig betäckning nu och jag vet inte om jag orkar köra iväg henne dit och sen åka o hämta henne igen? Fast det är ändå en dröm att få ett skäckföl efter Power Boy ..

Eller om man ska ta en hingst som finns på semin, är det någon som vet hur man gör? Ringer man bara till närmsta seminstation och säger vilken hingst man vill ha så fixar dom resten? Eller måste jag som stoägare kontakta hingststationen som hingsten står på? Har verkligen tusen frågor känner jag :P

Någon som har tips på en fin hingst som skulle passa den här lilla damen? ;)

Kommentera

Publiceras ej