21 April 2012

0kommentarer

Jag har tömkört/tömlongerat Bolero idag och det gick galet bra. Jag gjorde det för typ 5 år sedan när jag precis köpt honom men då var han helt vild och stressade bara så sen dess har jag inte gjort det. Var beredd på att han skulle vara rädd för tömmarna och hoppa iväg och allt möjligt men än en gång överraskar han mig den söta lilla hästen. Han var hur avslappnad som helst och brydde sig inte alls om att jag hade tömmar istället för longerlina.

Det var såklart lättast att ha honom på volt men mina tömmar är så korta så det räcker bara till en 10 metersvolt, vilket sliter på hans ben om han får gå på liten volt mycket. Så provade även att gå lite rakt och kunde nästan gå runt hela paddocken lite vingligt var det till en början men han är ju så otroligt lättlärd så man blir ju tårögd. Kunde gå över bommar utan att han spände sig och han hade en bra travtakt hela tiden. Nu är jag helt fast i tömkörning för det var himla roligt när han var så lugn :D Måste köpa längre tömmar bara så att jag kan galoppera honom på volt också, visst jag kan springa efter men då lär han bli rädd, haha.


Gullehästen som jobba så himla fint idag <3

Kommentera

Publiceras ej